running therapie

Wat is Running Therapie?

Running therapie is ontstaan als “het therapeutisch inzetten van de rustige duurloop ten behoeve van mensen met een depressie of ander psychische klachten”.
Maar tegenwoordig is running therapie effectief gebleken op een veel breder gebied, waaronder … 

    Running therapie
    • Fysieke fitheid vergroten
    • Stress en Burn-out (preventie en herstel)
    • Leren omgaan met belasting en belastbaarheid
    • Depressie
    • Angsten(stoornis)
    • Paniek(stoornis)
    • Hyperventilatie
    • OCD (Dwang)
    • Bipolaire stoornissen
    • Slaapstoornissen

     

    Runningtherapie is mogelijk één op één of in groepsverband.

      • Sociale- en Agora Fobie
      • Dementie
      • Diabetes
      • Cardiovasculaire problemen (Hart en vaat ziekten)
      • Het vergroten van de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen
      • Vergroten van de zelfwaardering
      • Ontwikkelen van gezonde coping- strategieën
      • Self-afficacy (vertrouwen in eigen succes en bekwaamheid)
      • Voorbereiden op een operatie
      • Herstellen van een operatie

       

      Running therapie

      Het doel van Running Therapie

      Het doel van Running therapie is de psychische conditie te verbeteren doormiddel het hardlopen onder begeleiding van de therapeut. Je gaat 3 keer per week hardlopen waarvan 1 a 2 keer samen met de therapeut waarbij jij goed leert te luisteren naar jouw lichaam. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat psychische klachten kunnen verminderen bij regelmatig hardlopen. Hardlopen zorgt voor de neurotransmitters, serotonine, dopamine en noradrenaline welke ook worden aangemaakt door veel voorgeschreven antidepressiva. Maar bij running therapie heb je wel de lusten, niet de lasten!

      Koempel-Zorggroep-running-therapie-iets-voor-mij

      Iets voor mij?

      Je zult je nu afvragen, is het hardlopen wel iets voor mij? Ben ik daar wel geschikt voor? Ik heb helemaal geen conditie etc.
      De therapeut neemt jouw conditie altijd als uitgangspunt voor de training. De training is altijd opgebouwd uit een rustige duurloop, dit houdt in dat het lichaam niet intensief belast wordt en de nadruk ligt op het psychisch welkbevinden.

      Twijfel jij of running therapie iets voor jou is?
      Aarzel niet, neem contact op en wij nemen de tijd om al jouw vragen rustig door te nemen. Telefoon 06 343 050 65

      Effecten voor ons brein

      Hardlopen is goed voor ons brein. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat hardlopen niet enkel een euforisch gevoel veroorzaakt, ook wel bekend als “de Runnershigh”, maar ook tal van langdurige positieve effecten heeft.

      BDNF is een eiwit dat wordt aangemaakt tijdens de duurloop en vergroot de plasticiteit (de maakbaarheid/leerbaarheid) van het brein. Het maakt bestaande verbindingen tussen de hersenen sterker en stimuleert de aanmaak van nieuwe hersencellen.

      Cognitieve functies verbeteren, evenals je geheugen. Dit komt omdat lichaamsbeweging en cognitieve inspanning een beroep doen op dezelfde circuits in ons brein. Verbindingen tussen hersengebieden in ons brein, waarvan we aanvankelijk dachten dat deze enkel voor cognitieve processen worden gebruikt, worden ook gebruikt bij motorische inspanning.

      Neurotransmitters – Noradrenaline – Dopamine - Serotonine

      Neurotransmitters zorgen voor de overdracht van signalen en boodschappen in onze hersenen. Het is een zeer nauwkeuring afgestemde chemische fabriek waarbij “balans” het toverwoord is. Zoals je hierboven in de figuur kunt lezen zijn deze stoffen erg belangrijk voor ons welbevinden en ondervinden wij er gelijk hinder van wanneer wij niet in balans zijn.

      Hardlopen op een lage hartslag zorgt voor de aanmaak van deze neurotransmitters waardoor de balans in de hersenen weer wordt hersteld.

      Een grote groep Antidepressivum valt onder de serotonine heropname remmers. Deze zorgen ervoor dat Serotonine minder snel wordt afgebroken.
      Een andere grote groep zogenaamde TCA’s zorgen ervoor dat zowel Dopamine, Serotonine als noradrenaline niet zo snel wordt afgebroken. Het belang van deze 3 neurotransmitters vormt de wetenschappelijke basis van veel antidepressiva en behandelmethode. Met duurloop training kun je productie van deze 3 neurotransmitters zelf vergroten zonder alle risico’s van medicatie.

      Stoppen met medicatie en gaan hardlopen?

      Nee, wanneer je medicatie gebruikt overleg dan, samen met ons, altijd met je arts of behandelaar over de afbouw van jouw medicatie.

      Voor al jouw persoonlijke vragen bel gerust 06 343 050 65

      Thijs Jacobs
      Running Therapeut
      Koempel Zorggroep

      Inschrijfformulier Running Therapie

      Ik heb voorkeur voor:

      Welkom bij Koempel Zorggroep

      Bloemenmarkt 36a 6163 CG Geleen
      telefoon Thijs 06 3430 5065
      telefoon Timothy 06 4616 9949
      mail info@koempelzorggroep.nl
      KvK 81990197
      Onze zorg wordt vergoed vanuit  de Wmo, de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg.
      Privacyverklaring Klachtenreglement Wkkgz KPZ
      Geschillenreglement Klachtenreglement WMO KPZ

      Neem contact op